De Kamer, |
|
gehoord de beraadslaging, |
|
constaterende dat mede vanwege het jarenlang uitblijven
van een noodzakelijke herindeling van het Nederlandse luchtruim er vooralsnog
sprake is van suboptimale vliegroutes van en naar Lelystad Airport; van mening dat binnen de vastgestelde randvoorwaarden
inzake deze vliegroutes er gezocht moet worden naar zo min mogelijk overlast
voor woonkernen en natuurgebieden; van mening dat luchthaven Lelystad niet kan doorgroeien
tot meer dan 10.000 vliegbewegingen voordat het luchtruim is heringedeeld; verzoekt de regering om in afwachting van de herindeling
van het luchtruim de vliegroutes van en naar Lelystad, de hinder te monitoren
en binnen de gestelde randvoorwaarden blijvend te optimaliseren, en de
betrokken bestuurders, bewoners en ondernemers proactief daarbij te
betrekken, en gaat over tot de orde van de dag. Visser Van Helvert Jetten Bruins |
MOTIE VAN HET LID VISSER
C.S. |
De Kamer, |
|
gehoord de beraadslaging, |
|
constaterende dat de definities van de selectiviteitssegmenten
niet eenduidig zijn, met ongewenste effecten van dien, en dat dat in de
afgelopen jaren ertoe geleid heeft dat partijen met verschillende belangen
langs elkaar heen konden praten; constaterende dat onduidelijk is wat de betekenis van de
definities is in internationaal verband en in de context van slotcoördinatie; overwegende dat duurzaamheid ook een onderdeel kan vormen
van het selectiviteitsbeleid; verzoekt de regering om, in overleg met de sector tot een
eenduidige afbakening van de segmenten te komen die bijdraagt aan de
versterking van de mainportfunctie van Schiphol, en gaat over tot de orde van de dag. Visser Bruins Van Helvert Jetten |
MOTIE VAN HET LID
GRAUS C.S. |
De Kamer, |
|
gehoord de beraadslaging, |
|
constaterende dat vliegveld Teuge door de beoogde
vertrekroutes van Lelystad Airport belemmerd dreigt te worden in haar
activiteiten en daardoor in haar exploitatiemogelijkheden en haar
voortbestaan, verzoekt de regering, in overleg met vliegveld Teuge te
bezien op welke wijze het voortbestaan van vliegveld Teuge ondersteund kan worden,
bijvoorbeeld door nieuwe faciliteiten toe te voegen of bestaande faciliteiten
over te hevelen, en gaat over tot de orde van de dag. Graus Bruins Jetten Van Helvert Visser Van Aalst Kuiken |
MOTIE VAN HET LID BRUINS
C.S. |
De Kamer, |
|
gehoord de beraadslaging, |
|
constaterende dat in het B+-scenario bij oostenwind
inkomend en uitgaand vliegverkeer elkaar kruisen, wat leidt tot naderend
vliegverkeer op 3.000 voet nabij Zwolle (Stadshagen); constaterende dat lager vliegen dan 6.000 voet slechts bij
hoge uitzondering zou moeten plaatsvinden, maar dat dit kruisend vliegverkeer
in de gekozen routering een reguliere situatie is; verzoekt de regering, in de nadere uitwerking en
detaillering van de routes van en naar Lelystad, zowel voor als na
herinrichting van het luchtruim, speciale aandacht te besteden aan het
voorkomen van kruisend vliegverkeer en daarmee aan het verminderen van
overlast door laagvliegroutes, en gaat over tot de orde van de dag. Bruins Visser Van Helvert Jetten Graus Kuiken |
MOTIE VAN HET LID
VAN HELVERT C.S. |
|
De Kamer, |
|
gehoord de beraadslaging, |
|
overwegende dat Lelystad Airport is bedoeld als
overloopluchthaven van Schiphol; overwegende dat de invulling hiervan nog moet plaatsvinden
en het daarom van belang is dat Lelystad niet autonoom groeit; overwegende dat naast de marktbenadering door Lelystad
zelf, het van belang is om een set aan heldere instrumenten om verkeer van
Schiphol naar Lelystad Airport uit te plaatsen, beschikbaar te hebben, zoals
een verkeersverdelingsregel en geen slotallocatie op Lelystad Airport, omdat
anders het risico te groot is dat de beschikbare capaciteit op Lelystad niet
primair ten goede komt aan vliegbewegingen die ruimte achterlaten op
Schiphol; verzoekt de regering, zich maximaal in te spannen om door
middel van heldere (juridische) instrumenten te voorkomen dat de capaciteit
op Lelystad beschikbaar komt voor bestemmingen en/of luchtvaartmaatschappijen
die niet zijn verplaatst van Schiphol naar Lelystad, en gaat over tot de orde van de dag. Van Helvert Visser Jetten Bruins |
MOTIE VAN HET LID VAN
HELVERT C.S.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging, overwegende dat zowel
passagiersvervoer als vrachtvervoer van en naar Schiphol essentieel zijn voor
de mainportfunctie van de nationale luchthaven; overwegende dat een sterke
vrachtpositie van nationaal belang is vanwege exportkansen, vestigingsklimaat
en werkgelegenheid;
verzoekt de regering, de slotallocatie nu en in de toekomst
te optimaliseren en daarom zo spoedig mogelijk in overleg te gaan over het
hergebruik van toebedeelde, maar niet gebruikte slots met het Operationeel
Schiphol Overleg (OSO) en de slotcoördinator en de Kamer hierover te
informeren;
verzoekt de regering voorts, om in beeld te brengen op welke
wijze en condities niet-mainportgebonden vrachtvluchten aanvullende ruimte
kunnen krijgen op andere vliegvelden, zoals Maastricht Aachen Airport,
en gaat over tot de orde van de dag.
Van Helvert
Visser
Jetten
Bruind
Kuiken
MOTIE VAN HET LID JETTEN
C.S. |
De Kamer, |
|
gehoord de beraadslaging, |
|
constaterende dat mede vanwege het jarenlang uitblijven
van een noodzakelijke herindeling van het Nederlandse luchtruim er vooralsnog
sprake is van suboptimale vliegroutes; van mening dat binnen de vastgestelde randvoorwaarden
inzake de vliegroutes van en naar Lelystad gezocht moet worden naar zo min
mogelijk overlast voor woonkernen en natuurgebieden; van mening dat luchthaven Lelystad niet kan doorgroeien
tot meer dan 10.000 vliegbewegingen voordat het luchtruim is heringedeeld; verzoekt de regering om, de uitvoering om te komen tot een
luchtruimherindeling zo snel mogelijk uit te voeren, daarmee zo snel als
mogelijk af te ronden en de Tweede Kamer voor het kerstreces een plan van
aanpak inzake de herindeling van het luchtruim te sturen, inclusief een
voorstel op welke wijze de omgeving wordt betrokken bij dit proces, en gaat over tot de orde van de dag. Jetten Visser Van Helvert Bruins Graus. |
MOTIE VAN HET LID JETTEN
C.S. |
De Kamer, |
|
gehoord de beraadslaging, |
|
constaterende dat de Commissie voor de m.e.r. op 3 oktober
2017 op haar website een persbericht heeft gepubliceerd over de tijdelijke
aansluitroutes van en naar Lelystad Airport; overwegende dat hierdoor onduidelijkheid is ontstaan over
de mogelijke milieueffecten van de lage tijdelijke aansluitroutes van en naar
Lelystad Airport; verzoekt de regering, parallel aan de consultatieperiode
met de Commissie voor de m.e.r. duidelijkheid te verschaffen over
detailniveau en reikwijdte van de vastgestelde MER in relatie tot de
tijdelijke aansluitroutes en de mogelijke milieueffecten, en de Kamer zo
spoedig mogelijk over de uitkomsten te informeren, en gaat over tot de orde van de dag. Jetten Bruins Van Helvert Visser Kuiken |