Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van de berichten “Truckers rijden niet meer op
Engeland” en “Kies bij twijfel over veiligheid andere haven” uit de Telegraaf
d.d. 25 september 2017?
Bent u bereid om opnieuw met uw Franse en Europese collegae in gesprek te gaan
over de wederom nijpende situatie rond Calais om de Nederlandse
vrachtwagenchauffeurs te beschermen? Zo ja, kunt de uitkomsten hiervan met de
Kamer delen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 2
Herkent u zich in de in het artikel gesignaleerde problemen met
agressieve verstekelingen? Wat vindt u hiervan?
Vraag 3
Hoeveel Nederlandse chauffeurs zijn er sinds 2015 slachtoffer geworden van
geweld en bedreigingen van verstekelingen? Hoeveel meldingen krijgt u
dagelijks van verstekelingen in Nederland en wat wordt er met deze
meldingen gedaan? Klopt het dat het probleem van agressieve verstekelingen steeds
groter wordt? Zo nee, waarom niet?
Vraag 4
Wat is de schade die de Nederlandse transportsector hierdoor oploopt? Hoe
verhoudt zich dit met de afspraken die eerder hierover met de Franse overheid
en binnen Europa zijn gemaakt naar aanleiding van de problemen in Calais?
Vraag 5
Bent u, net als de leden van de VVD fractie, van mening dat onze
vrachtwagenchauffeurs zonder gevaar voor hun eigen leven hun werk in Europa
moeten kunnen beoefenen? Zo ja, welke maatregelen worden en zijn er ondernomen
door uw Franse en andere Europese collegae om onze vrachtwagenchauffeurs te
beschermen?
Vraag 6
Vraag 7
Wanneer verwacht u dat dit probleem nu echt opgelost is? Waar
ontbreekt het aan om dit op korte termijn te realiseren? Is daar
aangepaste (Europese) wetgeving voor nodig? Zo ja, wanneer kan de
kamer die verwachten?
Vraag 8
Wat is inmiddels de status van het door Europese transportorganisaties zelf
ontwikkelde meldsysteem voor verstekelingen? Functioneert dit systeem
inmiddels?