1. Heeft u
kennisgenomen van de berichten “Woede over extra groei Schiphol” d.d. 5 april,
‘Analyse: geheugenverlies Schiphol over selectiviteit’ d.d. 3 april 2017 en “Nu
al chaos op Schiphol” d.d. 1 april 2017 in de Telegraaf?
2. Deelt u de
zorgen van de KLM over de toename van wachtrijen voor de paspoortcontroles en
incheckbalies, terwijl de echte drukke vakantieperiodes nog moeten beginnen? Zo
nee, waarom niet? En zo ja, welke acties zijn of worden er ondernomen? Kunt u hierbij
ingaan op de uitwerking van motie Tellegen/Recourt?[1] Wordt hierbij ook gekeken naar een
alternatieve inzet van overheidspersoneel? Zo nee, bent u bereid om dit in het
onderzoek mee te nemen?
3. Deelt u de
zorgen van de KLM dat het bagagesysteem niet berekend is op alle koffers? Zo
nee, waarom niet? En zo ja, welke acties zijn of worden er ondernomen?
4. Deelt u de
zorgen van de KLM dat de capaciteit van de taxibanen te laag is en het aantal
gates onvoldoende is? Zo nee, waarom niet? En zo ja, welke acties zijn of
worden er ondernomen?
5. Is de KLM de
enige luchtvaartmaatschappij die deze zorgen heeft geuit of zijn er meerdere
luchtvaartmaatschappijen die zich zorgen maken over de operationele afhandeling
door Schiphol? Zo ja, welke maatschappijen en zijn deze zorgpunten eerder naar
de staatssecretaris geuit? Zo ja, wat is er dan met deze punten gedaan?
6. Is er reden
tot ongerustheid over de toeloop van grote aantallen van mensen op Schiphol en
de huidige infrastructuur? Kunnen er veiligheidsgevaren optreden? Zo nee,
waarom niet?
7. Zijn er naast
de opening van de tijdelijke vertrekhal en de opening van de zogenoemde ‘e-gates’,
zoals door de staatssecretaris genoemd in het mondelinge vragenuur d.d. 4 april
2017, nog aanvullende acties nodig om de (landzijdige) capaciteit en
infrastructuur te verbeteren? Zo ja, welke zijn dat dan en wanneer kunnen de
gebruikers en reizigers op Schiphol daarvan de eerste verbeteringen tegemoet zien?
8. Wat vindt de
staatssecretaris van de investeringsagenda voor de komende jaren van Schiphol?
Is deze voldoende berekend op de groei die nu voorzien is en is deze agenda
daarmee wel voldoende actueel? Gelet ook op de opening van de tijdelijke hal,
waarin 45 miljoen euro wordt geïnvesteerd, vindt de staatssecretaris dat er
sprake is van een adequate toekomstbestendige oplossing op Schiphol?
9. Klopt het
bericht dat door Schiphol besloten is om 9400 extra starts en landingen toe te
staan? Hoe verhoudt zich dat met de huidige lange wachtrijen, tekort aan
opstelplaatsen van vliegtuigen en de brandbrief van de KLM?
10. Deelt u de
mening van de leden van de VVD-fractie en de CDA-fractie dat het niet kan dat
één van onze mainports, essentieel voor de Nederlandse economie en tevens
visitekaartje van Nederland, de infrastructuur in brede zin met o.a. taxibanen,
gates et cetera niet op orde heeft? Zo nee, waarom niet? En zo ja, vindt u dan
dat de infrastructuur nu en in de toekomst voldoende gewaarborgd is?
11. Kunt u een
verklaring geven voor de ontstane situatie? Waardoor wordt de explosieve groei
van Schiphol precies veroorzaakt? Welk percentage van de groei op Schiphol is
toe te wijzen aan de economische groei? En wat zijn de andere verklaringen?
12. Herkent de
staatssecretaris zich in de kritiek van KLM dat de huidige problemen o.a. komen
doordat Schiphol ruimte te snel heeft weggegeven? Zo ja, wat had Schiphol
kunnen doen om dit tegen te gaan? Zo nee, waarom niet?
13. Via welke
instrumenten kan Schiphol het zogenoemde selectiviteitsbeleid actief vorm
geven? Via welke instrumenten kan het ministerie het selectiviteitsbeleid actief
vorm geven? Kan de staatssecretaris in dat licht ingaan op de vorderingen ten
aanzien van het beleid om niet-mainportgebondenverkeer t.z.t. te verleiden
gebruik te maken van Lelystad Airport?
14. Herkent u de
kritiek dat het ministerie het selectiviteitsbeleid niet heeft gehandhaafd, dan
wel heeft besproken met Schiphol? Zo nee, waarom niet? Hoe rijmt u dat met de
noodklok van de luchtvaartmaatschappijen en VNO-NCW in deze?
15. Deelt u de
visie dat, indachtig hetgeen geantwoord is in het Algemeen Overleg van 26 november
2014 op de vraag wat de definitie van mainportgebonden verkeer is, niet de
vraag wat mainportgebonden verkeer is en wat niet, een rol speelt, maar slechts
de toepassing van dat begrip? Zo nee, kunt u dat nader toelichten?
16. Is de
staatssecretaris bereid om met Schiphol en KLM in gesprek te gaan over de
ontstane situatie met als doel snel een oplossing te vinden voor de problemen
en de Kamer over de uitkomsten van dit gesprek te informeren?
17. Kan de
staatsecretaris ingaan op de huidige voortgang van de besprekingen binnen de
ORS over de groei van Schiphol na 2020 en de uitwerking van motie Visser [2] inzake het vierde baan gebruik? Is er enige voortgang
geboekt? Zo ja, welke? Zo nee, hoe komt dit en wat betekent dit?
18. Deelt de
staatssecretaris de mening van de VVD-fractie en de CDA-fractie dat voortgang
in dit proces, gegeven de explosieve groei van Schiphol, noodzakelijk is? Zo
ja, kan de staatssecretaris haar antwoord toelichten?
19. Kan de
staatsecretaris ingaan op de planning van de MER inzake Schiphol? Wanneer kan
de Kamer de resultaten hiervan tegemoet zien?